donderdag 17 januari 2013
bibliotheek 2.0
Ik kies hierbij voor het manifest van de bibliothecaris, dat je terug vindt in onderstaande link:
http://www.scribd.com/doc/6510160/Update-Manifest-Bibliothecaris-20
Ik denk inderdaad dat de bib een informatiecentrum moet worden. Daarbij is het van belang om erachter te komen wat de informatiecultuur van de mensen uit je werkgebied zijn, en niet alleen van de actieve gebruikers. Want ik mensen die tot nu toe niet naar de bib kwamen, zouden misschien wel komen als de bib een andere invulling of misschien een andere manier van werken (op het web of via web 2.0) heeft? Moeten we al niet beginnen om dit op schaal van de gemeente te zien? Ticketverkoop van voorstelling in de bib die dagelijks open is? Info over bepaalde diensten of dienstverlening in de bib? Spreekuren van verschillende (gemeentelijke) diensten in de bib?
Een volgend aangehaald en niet onbelangrijk punt is meer klantgericht bezig zijn.
Moet een bibliothecaris zijn zaken meer gaan verkopen en dit op verschillende manieren? Moet hij een soort "trendwatcher" worden en meer commerciele technieken gebruiken om zijn publiek meer en beter te bereiken? Ik denk wel dat dat nodig zal zijn in de toekomst. Kijk naar nederland, waar ze een "winkelconcept" gebruiken om de bib in te richten. Je wordt echt uitgenodigd om daar iets mee te nemen!
Ik volg het manifest ook in punt 4: wanneer bepaalde groepen op andere / oude manieren van dienstverlening blijven aandringen, denk ik toch dat je moet doorzetten en moet kiezen voor het nieuwe. het is alles of niets. Je kan natuurlijk een bepaalde groep mensen niet ik de kou laten staan, maar je kan hen opvangen met een goede klantgerichtheid, je biedt hen hulp aan, zoveel en zo lang als nodig. Vorming op maat, levenslang leren, een taak van de bib, zeker wat betreft haar eigen gebruik.
Punt 8 vind ik niet helemaal kloppen: als je het "voordeel" van de actieve gebruikers wil rechttrekken, kan dat volgens mij slechts deels via sociale media. Op die manier kan de bib gekend worden bij mensen die tot hier toe geen gebruiker waren, maar een aantal mensen blijven uitgesloten. Want ook al lijkt het van een andere planeet, er zijn wel degelijk mensen die geen toegang hebben tot internet, je moet zorgen dat de kloof, de digitale en kenniskloof niet nog groter wordt, ook een taak voor de bib. Maar een die niet zomaar in te vullen is...
Punt 14 vind ik ook sterk, je kan idd de catalogi nog uitbreiden en uitbreiden maar dan moet je mensen ook leren hoe ze de informatie op een juiste en handige manier vinden. Als je merkt dat slechts weinig mensen deze gebruiken, en hoe weinig van deze gebruikers nog maar enkele van de mogelijkheden kennen, weet je dat er werk aan de winkel is.
Hoe de bib van de toekomst er zal uitzien daar kunnen we geen antwoord op geven? Anders, heel anders, dat staat vast. Omdat we een andere weg in moeten slaan, zou het niet slecht zijn om andere professionals, buiten het bibwerkveld, hier mee over te laten nadenken, want samen sta je sterker!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Heel mooi vind ik je pleidooi tot samenwerken, en dat de bib niet geïsoleerd moet/kan (be)staan binnen de gemeente, vind ik een essentieel idee.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes, Eva