Laat dit nu de moeilijkste opdracht voor me zijn. Ik ben geen schrijver, maar daar gaat het gelukkig niet echt om...
Wat een blog kan betekenen voor de bib, daar waren we al achter. We gebruiken het in onze bib voor verschillende toepassingen:
De KJV heeft een blog, je vindt een link naar deze blog via de startpagina van onze bib. (kjv@westerlo.blogspot.be)Voor klasrondleidingen gebruiken we ook een blog, zo maken we de klassieke vragenbundels op papier direct hip, een aanrader als je veel met jeugd werkt in je bib, je mag altijd eens een kijkje nemen op spionnenindebib.blogspot.be.
Een blog was dus niet helemaal nieuw voor mij, maar ik heb toch wat bijgeleerd op dat vlak. Ik wist bijvoorbeeld niet dat je linken in je blog kon zetten, waarmee je direct naar een site kan gaa, zoals hierboven. De andere toepassingen als Flickr en Slideshare, kunnen de blog en de toepassingen waarvoor wij hem gebruiken, wel wat extra's bieden. De kinderen van KJV wisten bijvoorbeeld niet mee hoe ze reacties op de blog moesten zetten. Via Slideshare wil ik nu proberen om in de blog een onderdeel te zetten "Hoe kan ik berichtjes zetten op de blog" met daaraan een Powerpoint presentatie, die de kinderen wegwijs maakt. Bij "spionnen in de bib"zouden we hetzelfde kunnen doen maar dan om uit te leggen hoe men iets kan opzoeken in onze catalogus. Tal van mogelijkheden dus, die ik voorlopig nog niet benut heb. Ook de foto's op Flickr zouden via de blog bekeken kunnen worden. In plaats van alle foto's op de blog, gewoon een link naar Flickr, zo zijn ze netjes bewaard voor de bib (backup) en kunnen de kinderen toch alle foto's bekijken. Ze kunnen dan nog altijd reageren op het bericht waar de link in staat. Iets waar ik volgende week werk van wil maken!
Het bloggen heeft een extra dimensie gekregen via deze andere toepassingen.
Flickr kan een handig instrument zijn als er een auteur op bezoek geweest is of nadat we een activiteit organiseerden voor de scholen. Leerkrachten vragen altijd om foto's door te geven. Tot nu toe gebeurde dit altijd via mail of dropbox, maar dat is toch erg omslachtig. Via Flickr kan dit veel eenvoudiger. Maar toch nog even checken hoe het met toestemming zit...
RSS is voor mij een pareltje. Maar ik ken mezelf, ik sta nu al heel wat berichten achter op google reader. Dus ik vind het heerlijk dat ik de belangrijkste berichten via mijn Outlook kan laten binnenkomen. Nieuwsitems over de jeugdcollectie bijvoorbeeld, volg ik via Outlook. Zo kan ik snel en efficiënt onze jeugdcollectie updaten. Andere dingen volg ik via google reader. Ze zijn wat minder dringend maar toch de moeite waard om op te volgen.
Het delen van informatie en hier reacties op krijgen vind ik een grote meerwaarde voor de bib. Zo blijft info niet louter eenrichtingsverkeer. Het zorgt ervoor dat onze lezer(tje)s wat dichterbij komen en de bib wat dichter bij hen.
Flickr is voorlopig het enige wat ik ook privé zal opvolgen maar ik denk dat er nog wel andere 23dingen zijn die ik prive zal gebruiken.
Ik werk in de bib veel met kinderen en de laatste tijd meer en meer met jongeren uit de 1e graad van het secundair onderwijs. Ik vond mezelf wat veraf staan van hun 2.0 leefwereld. Na deze 4 nieuwe toepassingen heb ik het gevoel dat ik al wat dichter bij hun leefwereld sta. En dat was de bedoeling!
Geen schrijver? Dit heb je dan toch maar mooi neergeschreven!
BeantwoordenVerwijderenJe geeft echt de definitie van Web 2.0: tweerichtingsverkeer, zo zou je die '2' dus ook kunnen interpreteren.
Wat een interessante plannen allemaal, keep us posted!
De blogs waarnaar je linkt vind ik alvast geslaagd. Spionnen in de bib oogt fris en uitnodigend.
Kleine bemerking: de link naar de KJV blog werkt niet, ik denk dat de @ niet in het adres thuishoort.
Groetjes, Eva
Waw Klara,
BeantwoordenVerwijderendie spionnen in de bib ziet er echt leuk uit, dar spel zou ik ook graag eens willen spelen,
groet Karo